Vi har begynt å jobbe med et nytt tema: Natur og miljø – fortelling som naturvern

Opplevelser og erfaringer i naturen kan fremme forståelse for naturens egenart og barnas vilje til å verne om naturressursene, bevare biologisk mangfold og bidra til bærekraftig utvikling (Rammeplanen).

Naturen lokker oss til utforskning, gir oss oppdagelser og mulighet til å utfolde oss både fysisk og mentalt. Oppdagelser i naturen gir grunnlag for undring, filosofering og kreative tankespinn rundt alle de ulike detaljene.

Gjennom naturopplevelser og oppdaging av naturens mangfold, skapes det tilhørighet til naturen, og videre respekt og ønske om å ta vare på naturen.

Under dette temaet vil vi levendegjøre naturen gjennom fortellinger og trekke frem fortellinger som viser den lange tradisjonen med å vise respekt for naturen og viktigheten av bærekraft.

Vi vil undre oss og lage historier sammen med barna, ha fortellerstunder ute og lage fortellinger om trærne, steinene eller plantene som er på våre faste turplasser.